Mirtie, tu neišvengiama, bet mes dainuojame GYVENIMĄ

(prisimenant Rimantę Žiautienę)


Iš tiesų, Gyvenimas, kartais rodos, lyg smėlis tarp pirštų, - vis byra, o delno suspausti niekaip negali.., prabėga tyliam,nebyliam svaiguly… Lyg eitum, lyg bristum per prieblandą, rūką tirštą.., į šviesą, į, tiesą, rytojų.., kuris niekad nemiršta, bet tikrojo kelio vis ieškai, nors niekaip surast ir niekaip užbaigt negali… 

Miela Rimante.., Jūs žinojote savo kelią ,kuriuo ėjote ir tikime jis nesibaigs su mirtimi. . Juk ne viskas baigiasi net po mirties.., „po mirties šviesa.., amžina...“, dainavo Vytautas Kernagis. Todėl mes sakome: Mirtie, tu neišvengiama, bet mes dainuojame Gyvenimą. Žmogaus dvasia, nuveikti darbai,veiklos rezultatai amžinai gyvi...

Lietingas ir kuplus savo gamtos žalumu buvo šis gegužis, miela Rimante, o ir vasara prasidėjo, atnešdama mums gaivą ir drėgnas, vėsias naktis. Atnešdama mintis apie nueitą Gyvenimo kelią, jo prasmę, prisiminimus ir susitikimus, naujų, viltingų ir kitokių susitikimų ilgesį, kelionių po mūsų gražų kraštą kartu su visais.., su visais kartu troškimą. 

Bet Jūs, Rimante visa tai matėte ir jautėte. 

Prisiminimai mus vėl veda  tais takais ir takeliais, kuriais keliavome, ėjome kartu. Vartau Jūsų, Rimante, rašytas ataskaitas apie eksteisėjų (teisėjų emeritų) klubo „Temidė“ veiklą, susitikimus ir keliones..,gražias, poetiškas vakarones, linksmus pasisėdėjimus vos ne iki paryčių prie gausių vaišių stalo, ir niekaip negaliu išmesti iš galvos minties: juk visa tai išliks, niekas nepamiršta, niekas neužmiršta, ne niekas niekas nemiršta.., miela Rimante

Susitikimai ir kelionės po Lietuvą ir ne tik, kuriems savo širdį ir sielą  aukojote, kad jie būtų šilti, gražūs ir prasmingi, tarsi gyvas metraštis, primenantis mums Gyvenimą ir amžinybės suvokimą. 

Tad dainuokime Gyvenimą.., suvokdami mirties neišvengiamumą...

Ar pamenate, kai 2018 m. birželio 8 d. visuotiniame klubo narių susirinkime buvo patvirtinta nauja klubo valdyba, o jo prezidente išrinkta  Rimantė Žiautienė, klubo veikla itin suaktyvėjo, įgavo kitokią prasmę.., joje atsirado saulės, šviesos  ir poezijos… O kiek aplankyta ir kiek pamatyta kitaip, kitokiu kampu: Klaipėda ir mūsų mylimas pajūris, Kauno rajonas, Šiauliai ir Kupiškio kraštas, Zarasai ir Zanavykų kraštas, pagaliau Telšiai su jo sakralumu ir nuostabiu gamtos grožiu…, Lenkijos kraštas...

Mes Jūsų niekada nepamiršime, miela Rimante... 

Ilsėkitės ramybėje.


Ir dar:


Paklausykit, kaip dainuoja

Gyvenimas.., -

Ar girdit, kaip alsuoja 

Mirtis..?


Virsta medžiai, lyg pakirsti

Žemėn..,

Žemėn ir mes su Tavimi

Lyg pakirsti…


Krentam veidu į 

Miško samanas.., 

Į  kelio 

Dulkes, -

Ir be nuodėmės,

Ir kalti…


Už kelio vingio lieka

Gyvenimai.., -

Lyg knygos lapai -

Dar neskaityti,

Neatversti...      



„Temidės“ klubo narių vardu

Vytautas Kursevičius


 

                                                                                   Žiemos tamsoj sustokim pagalvoti kas nuveikta.

                                                                                   Ko siekta. Kaip gyventa.

                                                                                   Ir kaip surasti tą gražiausią žodį 

                                                                                   artėjančiai žmonių ir Žemės šventei.

                                                                                            M.Martinaitis

 

 


 

Kūčios.

Šis vakaras kasmet atneša naują viltį,

Žinojimą, kad po tamsos išaušta skaidresnė rytdiena,

Tikėjimą, kad rasim tai, ko metų metais ieškojom,

                 kad žmonės visoje žemėje galės klausytis vidurnakčių tylos…

Mielieji,

Išeikim į Kalėdų naktį, nešdami nuoširdžiausius gėrio palinkėjimus

Savo artimiesiems,

Draugams,

Pažįstamiems.

Ir nepažįstamiems.

Išeikim į ateinančius metus.

 

Laimingų Naujųjų!!!

 

Rima(ntė)

2024 m. gruodžio 24 d.

 


  1934 metų lapkričio 8 dieną gimė Mykolas Ignotas, vienas iš "Temidės" klubo steigėjų.

                                


 Gerbiamas Mykolai,

 

Sveikiname Jus,

atėjus nuostabiam devyniasdešimtmečio Jubiliejui. 

Dėkojame gyvenimo aplinkybėms, suteikusioms galimybę su Jumis susipažinti, bendrauti, žavėtis Jūsų kūrybingumu, darbštumu, stebėtis dvasios polėkiais ir stiprybe.

...Pamenate tą 2015 metų balandžio 24 dieną, kai Molėtuose, Teisėjų mokymo centre, įgyvendinome Jūsų įdėją įsteigti eksteisėjų klubą? Mes nepamiršome tų spindinčių akių, kuriant, tarsi  ateities poeziją, būsimus veiksmų planus. Abejones: įstatus? o gal rezoliuciją?

Po to – pirmoji išvyka į Palangą. Teismų rūmai. Universitetas. Signatarų namai...  

O ar pamenate tas valandas, kai kūrėte istorinį spektaklį apie Lietuvos tarpukario Vyriausybę ir sumaniai režisavote, o mes klusniai stengėmės suvaidinti?...

Ir pavyko!

Nepamirštamos minutės, kai Valdovų rūmuose deklamavote Justino Marcinkevičiaus eilėraštį „Pasiilgau arklio“, o mes iš netikėtumo ir nuostabos net kvėpuoti primiršome...

Šiandien, Jūsų šventės dieną, tame eilėraštyje išsakyta tiesa šilčiausiais prisiminimais jungia mus visus.

 

Gerbiamas ir Mielas Mykolai,

dar ir dar sveikiname Jus.

Linkime kuo geresnės sveikatos,

kasdienių džiaugsmų,

kūrybinio polėkio,

gražių susitikimų.

 

Su nuoširdžiausia pagarba

Jūsų Temidė

 

Išėjus iš kalėjimo...


Eksteisėjai – kalėjime?!

Tikrai, taip.
Rugpjūčio 13 dieną, 15 valandą  rinkomės Vilniuje, Lukiškių skg. 6 kieme.  Mus pasitiko gidas Eduardas – buvęs  kalėjimo prižiūrėtojas
Per porą valandų jis papasakojo visą nuteistųjų kelią: apie atvykimą į kalėjimo teritoriją.  patikros paskirstymo punktą, gyvenimą kameroje ir paleidimą iš įkalinimo įstaigos. Pasakojo ir netgi šiek tiek pademonstravo, kokie yra leidžiami ir draudžiami į kalėjimą įsinešti daiktai. Paaiškino, kokius slaptus būdus naudojo kaliniai ir kas yra žmonės-konteineriai, supažindino su griežta įkalintojo dienotvarke. Išvaikščiojome nuteistųjų kameras bei pasivaikščiojimo lauke patalpas. Išgirdome įdomiausias nesėkmingų bandymų pabėgti iš kalėjimo istorijas bei sužinojome, kaip namo išlydimi bausmę atlikę „laimingieji“.

Bet apie viską iš eilės.

Kalėjimo kieme...

Prie pat įėjimo stovi Mykolo Saukos skulptūros „Vytautas“ ir „Petras“. Nejučia mintyse iškyla palyginimas: kaip įeinant į Vatikano muziejus G.A.Montrosolio „Belvederio Apolonas” ir Mikelanželo „Dovydas“. Tik ten – manoma, vartai į dangų, o čia – tiesiai į pragarą. Tikrų tikriausią.

Stovi „Vytautas“ ir „Petras“, stingdančiais betoniniais žvilgsniais žvelgia į kiekvieną įėjusįjį ir patys stovi  sustingę, surakinti betono gniaužtuose. Kas jie? Buvę kaliniai? Greičiausiai.

Jei taip – pagal nerašytas bet griežtas kalėjimo taisykles nebe „Petras“ ar „Vytautas“, bet – „gaidys“, „ožys“, „duchas“, „bachuras“ ar, hierarchijos viršūnę pasiekęs „verchas“...
...O gal tai – kalėjimo prižiūrėtojai?
...Gal tai - paminklai tragiškus įvykius patyrusiam, kalėjime atsidūrusiam nekaltam  nežinomam žmogui?.
Tą spręsti palikime kiekvieno vaizduotei. 

Šiek tiek istorijos.

Lukiškių kalėjimo projektą parengė architektas G. Trambickis, techninį projektą, sąmatą ir kalėjimo pastatų brėžinius – inžinierius K. Kelčevskis. Pagal projektą buvo statoma: terminuoto laisvės atėmimo bausmės kalėjimas, skirtas 421 nuteistajam, tardymo kalėjimas – 278 suimtiesiems, administracinis pastatas su butais kalėjimo viršininkui, jo keturiems padėjėjams ir prižiūrėtojams, virtuvės pastatas, kepykla, pirtis, skalbykla, ūkiniai pastatai, mūrinė siena, juosianti visus pastatus ir kita.  Kalėjimas pradėtas naudoti 1904- aisiais, o po metų  pastatyta Šv. Mikalojaus Stebukladario cerkvė, kuri, sovietams okupavus Lietuvą, buvo nustojusi veikti. Tardymo kalėjime buvo įrengta ypatinga kanceliarija, prokurorų, tardytojų ir gynėjų kabinetai, katalikų koplyčia ir atskira patalpa žydams melstis. Iki 1915 m. Vokietijos okupacijos kalėjime buvo kalinami Rusijos imperijos piliečiai. Bet pastato paskirtis nebuvo keičiama nei vokiečių, nei rusų okupacijos metais.
Lukiškių kalėjimo kompleksas  buvo vienas moderniausių visoje Rusijos imperijoje, jam įrengti naudotos tik geriausios medžiagos. Eksterjero elementai – dekoracijos, langų vitražai, vokiškos caro laikų plytelės – viskas kuo puikiausiai išsilaikę. Šiuo metu kompleksas įtrauktas į Kultūros vertybių registrą ir turi nacionalinės kultūros vertybės statusą. Kompleksą sudaro administracinis pastatas, Šv. Mikalojaus Stebukladario cerkvė, bendrabutis, kalėjimas, ligoninė, tvora ir kontrolinis perėjimo postas.
 
Lukiškių kalėjimo likvidavimas.

Įgyvendinant įkalinimo įstaigų reorganizaciją 2019 04 01 Lukiškių tardymo izoliatorius-kalėjimas prijungtas prie Vilniaus pataisos namų. Nuteistųjų iškeldinimo procesas vyko nuo 2018 pabaigos iki 2019 07 02. Arešto bausme nuteisti asmenys perkelti į Kauno nepilnamečių tardymo izoliatorių-pataisos namus, tardymo izoliatoriuje buvę įtariamieji – į Vilniaus pataisos namus, apeliacinio teismo laukę asmenys – į Šiaulių tardymo izoliatorių, nuteistos moterys – į Panevėžio pataisos namus, nuteistieji iki gyvos galvos – į Pravieniškių pataisos namus-atvirąją koloniją, kalėjimo režimu kalinti nuteistieji – į Marijampolės pataisos namus.
 
Apie kalinių gyvenimą

Lukiškių kalėjimas anuomet buvo modernus, su atskiru vandentiekiu, kanalizacija, šildyto oro tiekimo sistema. Bet kaip tas kalėjimas atrodė iš tikrųjų, gali pasakyti tik tas, kas patyrė jo režimą.
Apie baisias Lukiškių kalėjimo sąlygas: kameras, menką maistą, atėmusius daugeliui kalinių gyvenimo dalį, sveikatą ir net gyvybę   aprašė ten kalėjusi Žemaitė apsakyme „Kalėjime“.
„…Įsijungusi į visuomeninę veiklą, Žemaitė 1907 m. dalyvavo Lietuvos, o vėliau – visos Rusijos imperijos moterų suvažiavimuose. Skaitė pranešimus „Sodžiaus moterų skriaudos“, rašė  apie moterų girtuoklystę, nors ir pati turėjo žalingų įpročių – nevengdavo parūkyti. Nuo 1912 m. gyveno Vilniuje, redagavo „Lietuvos žinias“. Dėl paskelbtos neigiamos publikacijos apie Rusijos Dūmą buvo sulaikyta ir dvi savaites praleido Lukiškių kalėjime“ (iš biografijos).
Per daugiau nei šimtmetį Lukiškių kalėjimas laikinaisiais (ar amžinaisiais) namais buvo tapęs  Pirmojo ir Antrojo pasaulinių karų, sovietmečio ir nepriklausomos Lietuvos kaliniams. Čia kalėjo Lietuvos politiniai kaliniai, partizanai, žydai, taip pat tokios garsios asmenybės, kaip Vincas Kudirka, Lietuvos Nepriklausomybės akto signatarai: Jonas Vileišis, Mykolas Biržiška, partizanų vadas Adolfas Ramanauskas-Vanagas. Be abejo, ir visiems šiandien puikiai žinomas Henrikas Daktaras, pirmąkart čia uždarytas dar 1976 metais. 
O 2019-aisiais iš šio kalėjimo buvo iškeldinti paskutiniai kaliniai (minėta).
Šiandien tolimiausioje kameroje tavaruoja pats didžiausias šių dienų nusikaltėlis - V. Putinas.
Gaila, kad kol kas tik kartoninis...

Kaliniai užsiimdavo metalo, medžio apdirbimu, konstruodavo  paukščių inkilus, bičių avilius, šulinio rentinius netgi modernių automobilių dalis.  Gamybos skyriuje dirbo tik pavyzdingai besielgiantys kaliniai, nuteisti iki gyvos galvos. Kiekvienas jų turėjo po savo garažą-dirbtuvę, kur užsiimdavo savais darbais, taip turėdami galimybę šiek tiek užsidirbti ir praleisti monotonišką, lėtai kalėjime slenkantį laiką. Šiuo metu eksponuojami medžio dirbiniai patvirtina, kad jų autoriai – meninių gabumų turintys žmonės.
Romantiškos skulptūrėlės išduoda ir nostalgiškas jų kūrėjų nuotaikas: apsikabinimai, bučiniai, ilgesingi žvilgsniai...visa tai, ką nuteistieji prarado arba ko labai ilgisi.

Meninius gebėjimus Lukiškėse turėjo galimybių įgyvendinti ir čia už dviejų savo vaikų nužudymą kalėjusi vienintelė iki gyvos galvos nuteista moteris - Alma Bružaitė.
Koridoriuje yra likusi jos drugeliais  išmarginta spinta, kurioje ji susidėdavo dažus ir kitas kūrybai reikalingas priemones.
A.Bružaitė  Lukiškėse praleido dešimt metų.  Prasidėjus kalėjimo iškeldinimui, ji išvežta į Panevėžio moterų kalėjimą.
 
"Būti nuteistam kalėti iki gyvos galvos dar nereiškia atsisakyti visų tų dalykų, kurie įprasti laisvėje.
Kalėjimo duoną už sunkius nusikaltimus kremtantiems kaliniams sudaromos sąlygos studijuoti aukštojoje mokykloje, sudaryti santuoką, gimdyti vaikus.
Bet Lukiškių tardymo izoliatoriuje-kalėjime 2015 m.  užfiksuotas dar neregėtas atvejis.
Laisvės atėmimo bausmę iki gyvos galvos atliekanti 41 metų A.Bružaitė susituokė su tame pačiame kalėjime irgi iki gyvos galvos kalinčiu keturių žmonių žudiku 44 metų Rolandu Svirbutavičiumi.
 A.Bružaitės ir R.Svirbutavičiaus santuokos ceremonija truko 10 minučių, o po ceremonijos  jaunavedžiai patraukė į savo mažas nejaukias kameras...
 Iki gyvos galvos nuteista A.Bružaitė vienintelė turinti ir didelę privilegiją, kurios neturi nė viena pataisos namuose už lengvesnius nusikaltimus kalinti moteris, – ji gali matytis su vyrais ir džiaugtis jų dėmesiu.
Pavyzdžiui, vieną rudenį A.Bružaitė mokė dešimt vyrų, nuteistų kalėti iki gyvos galvos, megzti.
 Alma virpino kalinių širdis, kai drauge su jais lankydavo psichologo konsultacijas, dalyvaudavo Velykų, Kalėdų šventėse ar kai kalėjimo koplyčioje, paraginta savo sielovadininko, skaitydavo jiems religinius skaitinius.
„Nežinau, kodėl kunigas veda mus į nuodėmę. Ne maldos mums galvoje, kai šalia stovi graži, kvepianti nimfa palaidais plaukais. Visi mes sėdime susijaudinę“, – yra sakęs vienas nuteistasis.
A.Bružaitės sutuoktinis R.Svirbutavičius   yra kur kas labiau pripratęs gyventi tarp kalėjimo sienų.
Sunkius nusikaltimus jis įvykdė 1997 –aisiais, jo stažas už grotų – 17 metų“ .  
(Iš publikacijos Lrytas.lt 2015)

Bandymas pabėgti

  Už nuolatinius nustatytos tvarkos pažeidinėjimus Remigijus B. buvo perkeltas iš Alytaus griežtojo režimo kolonijos į Lukiškes. Vienoje kameroje, jis sėdėjo su dar penkiais nuteistaisiais. Trys iš jų sumanė pabėgti. Pabėgimui pasirinko pietų metą, šeštadienį, nes tada būdavo atviros jų korpuso durys. Bėgliai persirengė specialiais mėlynais drabužiais. Tokius tuomet nešiojo ūkio būrio kaliniai. Plastmasine liniuote nesunkiai atidarę duris, jie išėjo iš kameros, visi išsisklaidė po korpusą, o į kiemą išėjo po vieną.  Iki vakaro prabuvo gamybinėse patalpose, per tą laiką iš šilkinių siūlų nusipynė virvę. Apie 3 val. nakties išlindo ant stogo. Pirmasis leidosi Remigijaus B. sėbras. Jis padarė baisią klaidą – pamiršo apsivyti kojomis virvę ir  visas krūvis teko rankoms, kurios greitai pradėjo degti, todėl virvę paleido ir krito maždaug nuo ketvirto senovinio pastato aukšto. Nukrito tiesiog į gatvę. Viršuje likę bėgliai matė, kaip, šiek tiek atsigavęs, jis nušliaužė šaligatvio link. Antras nusileido  Remigijus B. Jis nekartojo pirmtako klaidos ir viskas pavyko be priekaištų. Paaiškėjo, kad draugeliui lūžo koja. O trečiasis  taip ir liko ant stogo, nes virvę jau pastebėjo budinieji...Palikęs sužalotąjį, Remigijus B. pasileido bėgti Neries link. Vilniaus jis nepažinojo, todėl judėjo paupiu. Nuėjęs apie 11 km., priėjo sodybą ir įsikūrė šalia esančiame ūkiniame pastate. Jame bėglys praleido tris paras, maitindamasis sode rastais obuoliais. Vėliau troleibusu ir autobusu nuvyko pas Grigiškėse gyvenantį draugą, kuris tuo metu  buvo įtariamas vagyste. Todėl netrukus į šio namų duris pasibeldė pareigūnai. Remigijus B. suspėjo pasislėpti už spintelės su veikiančiu televizoriumi. Policininkai jau ruošėsi išeiti, bet vienas  nusprendė televizorių išjungti. Prie jo priėjęs ir pamatė bėglį. Šis dar bandė prisistatyti kitu vardu, tačiau pareigūnai jį atpažino. Taip Remigijus B. vėl atsidūrė Lukiškėse. 

Pragaro vartai Vilniaus širdyje

Kalėjimas, kurio nebeliko.
Bet jis veikė ištisus 115 metų, ir tai buvo vienintelis, paskutinis Lietuvos kalėjimas.
Lukiškių istorija – tai Vilniaus ir iš dalies visos Lietuvos istorijos atspindys nuo 1904-ųjų iki kalėjimo uždarymo 2019-ųjų liepą. Čia kalėjo, kentėjo, buvo tardomi politiniai kaliniai, kunigai, menininkai, žmogžudžiai. Deja, ir nekaltai apkaltintieji. Vieni čia kalėję buvo tiesiog politinių represijų aukos, kiti buvo įkalinti dėl savo tautybės, treti – pagal kitados galiojusius absurdiškus įvairių režimų įstatymus.
 O ketvirti  - labai, labai kalti, ir jiems, greičiausiai, niekada nebus atleista.
Lukiškių kalinių istorijos iki šiol niekas nebuvo parašęs.
„Sudalyvavau naktinėje ekskursijoje. Gidė cerkvėje rėkė, ir sako: dabar rėkit jūs, kai nustojome rėkti, suskirstė: jūs esate gyvagalviai, o jūs tas, tas... Paklausus, iš kur gauna medžiagą, gidė paaiškino, kad kalėjimo istorijos nėra, ką pareigūnai papasakojo, tiek...
O juk ten mano senelis kalėjo, atmosfera pritvinkusi skausmo...
 Supratau, kad jeigu nėra tokios istorijos – turiu ją parašyti“ (R.Vanagaitė).
Rūta Vanagaitė, išdėstė nepagražintą, sukrečiančią Lukiškių kalėjimo kalinių istoriją, atvirai papasakotą nuteistųjų ar juos pažinojusiųjų lūpomis: 
LUKIŠKĖS: TAMSIOJI VILNIAUS ŠIRDIS. 
Knygoje aprašyti 25 žmonių likimai: revoliucionieriaus Kapsuko ir rašytojos Žemaitės, Izraelio premjero ir prancūzų roko žvaigždės...Skaudžios ir baisios lemtys tų, kurie sėdėjo ar tebesėdi už žmogžudystę ar net kelias. Kai kurie iš jų, leidę išgirsti, kaip plaka tamsioji Vilniaus širdis, turbūt niekada neišeis į laisvę …




...išėjus iš Lukiškių kalėjimo teritorijos pro geležinius vartus, Vilnius pasitiko vaiskia saule...Ant Baltojo tilto skambėjo muzika, Lukiškių aikštėje krykštavo vaikai, į skverelį kvietė pasikalbėti Žemaitė. 

O mus nuviliojo studijų laikų takeliai...


Parengė Rima(ntė) 


 Pasaka ne pasaka  

Atėjo dieviška žiema. Per giliausius pusnynus brido pušys, žvėrys ir žmonės.


Deja vasario pradžioje  visoje pasakų karalystėje sniego nebeliko. Vieną  dieną grupė bendralinksmių emeritų surizikavo ir išvyko jo ieškoti. Ėjo, klupo, kėlėsi, vėl ėjo.  Sniego kaip nėra taip nėra. Jau nebeteko vilties. Tik netikėtai, beveik pačiame karalystės vidury, išvydo balčiausiu sniegu nubalintą kalnelį, ant kurio stovėjo jauki sodyba. Suprato, kad jų pagailėjęs pasidarbavo  vienas iš dvylikos brolių, juodvarniais lakstančių. Puolė artyn, bet Vasaris tik trumpam stabtelėjo, mostu pakvietė užeiti ir nuskubėjo savais keliais.  

                           






Linksmuoliams tiek ir tereikėjo. Sugužėjo į  seklyčią, kurioje rado valgiais ir gėrimais nukrautą stalą.


Kieme - priskaldytų malkų krūvą. Susikūrė laužą. 






 Visą vakarą šoko ir linksminosi. Apie tai  liudija neretušuotos nuotraukos.






























































Bet... Dvyliktą valandą  užgiedojo nedorėlis  Gavėnios gaidys ir  kompanija pamatė nuogą tikrovę. 


Supratę, kas jų laukia iki pat Velykų, nenoromis  išsiskirstė, tikėdamiesi pasigauti po auksinę žuvelę.




Kažin......


2024 m. vasario 13 diena             
Morės antrininkė




Paskutinės minutės byrės pro žvaigždes... 
Metų žingsniai pritilo. 
Kur esame mes? Kaip toli nuo gerumo? 
Širdies šilumos? 
Koks prie slenksčio į ateitį sparnas pamos?.. 

Mielieji,

Sveikinu Jus ir Jūsų artimuosius su šventomis Kalėdomis ir Naujaisiais Metais!

Taikos pasauliui!

Šilumos ir gerumo Jūsų namams!

Sveikatos kiekvienam!!

 

Nuoširdžiausiai Jūsų

Rima Žiautienė

 

Molėtai,

2023 m. gruodžio 24 d.

 

 




TELŠIAI


        Po angelo sparnu

 

2023 m. rugsėjo 14 d.

 Vėjuota buvo diena. Susirinkome visi Telšiuose ant Insulos kalvos, kurios pagrindinėje, Katedros aikštėje mus pasitiko teisėja Judita Staševičienė su vyru Jurgiu.

 Negaišdami laiko, akmeniniu grindiniu pėsti pradėjome kelionę po Žemaitėjės suostėnę. Reikėjo įdėmiai žiūrėti po kojomis, todėl nespėjome išsiaiškinti, kodėl kalnas, ant kurio stovi Telšių katedra, vadinamas Insula (išvertus iš lotynų kalbos – sala)?

 Matyt, geriausiai tą paaiškino pirmasis Telšių vyskupas Justinas Staugaitis atsiminimuose parašęs, kad“visa senųjų Telšių pakalnė buvo judėjų tikėjimo išpažinėjų jūra, o toje jūroje Insulos kalva su priekalnėmis – krikščionių gyvenama sala. Ir toje saloje kaip švyturys iškilusi Telšių vyskupijos katedra”.

Pirmoji mūsų lankytina stotelė – Telšių ješiva, o pirmasis stabtelėjimas pakelėje -namas, kuriame kažkada gyveno Alma Adamkienė. Neilgas Juditos pasakojimas ir štai, mes jau pasiekėme Telšių ješivą – žemaičių muziejaus “Alka” padalinį, įkurtą istorinėje Telšių žydų aukštojoje mokykloje, buvusioje Telšių rabinų seminarijoje.


          Ir pats muziejaus pavadinimas ir mūsų būsena turėjo kai ką bendro: buvome pakankamai alkani. Todėl viešnagę pradėjome nuo Vaivos Klingerienės rūpesčiu paruoštų žydiškų patiekalų degustacijos. Tuo pat metu ji ne tik gardžiai mus vaišino, bet ne mažiau skaniai ir linksmai pasakojo apie žydų košeriškumo taisykles, šventinius ir kasdienius jų valgius, virtuvės ypatumus ir tradicijas. Po to į Išminties buveinę pakvietė muziejaus “Alka” direktorės pavaduotoja Ingrida Vaitiekienė. Ji paaiškino, kad Telšių ješivos ir Telšių žydų istorija  yra rašoma remiantis per holokaustą išgyvenusių  žydų prisiminimais, kurie byloja, kad mieste sugyveno senovė ir dabartis, tradicijų ir Apšvietos  šalininkai, ortodoksai, pasauliečiai ir visuomenės aktyvistai. Tarp Telšių žydų buvo Toros žinovų, puikiai išsilavinusių žmonių. Miestas buvo kupinas kūrybinės energijos, o dvasingumas ir materialumas jame susiliejo į tobulą visumą. Siauros vingiuotos gatvelės, seni nameliai buvo stebuklingas, žavesio pilnas pasaulis, kuriame gyveno tūkstančiai žydų šeimų.Visos bendruomenės gyvenimas buvo organizuotas aplink ješivą. 1875 m. trijų jaunų rabinų iniciatyva įkurta pasaulinės šlovės sulaukusi Telšių ješiva buvo tapusi visos žydų diasporos Toros studijų metropolija. Rabinų seminarija ješiva dėl aukštos mokymo kokybės ir žymių joje dėstančių rabinų buvo žinoma visame pasaulyje. Studijuoti religijos dalykų, pažinti Torą ir Talmudą į Telšius rinkosi studentai iš pačių įvairiausių pasaulio kraštų: Šiaurės Amerikos, Pietų Afrikos, įvairių Europos valstybių.

“Ješiva visuomet buvo skambi lyg audringa jūra. Studentai diskutavo gausiose grupelėse ir ne tik ješivos pastate, bet visur ir visada: gatvėje, bendrabutyje, per pasivaikščiojimus laukuose ar prie ežero - galiausiai visas Telšių miestas virto didele ješiva, kurioje net akimirkai nenutrūkdavo studijos”. (Ištrauka iš Telšių Atminties knygos).

       Antrojo pasaulinio karo metais sovietams pirmąsyk okupavus Lietuvą ješiva kaip ir kitos žydų bendruomenės religinės institucijos buvo uždaryta, tačiau pats ješivos vardas ir mokymosi tradicija perkelta į JAV, kur iki šiol Klivlende veikia Telšių vardą turinti ješiva-Telz-jechiva.  Ant pastato sienos kabo stilizuota informacinė lentelė, skelbianti, kad ješiva yra persikėlusi į Klivlendą…

 Grįžus namo paaiškėjo,  jog į Telšius vykome šiek tiek per anksti, nes rugsėjo 23-ją atidaryta Telšių Ješivos ekspozicija, ospalio pirmąją prie šio pastato sienos atidengtas atminimo ženklas, skirtas žydus per Holokaustą gelbėjusių žmonių atminimui.                               

Kai išėjome iš ješivos pastato, buvo jau įdienoję, vėjas nurimęs. Saulė nuskaidrino kalnuotą miestą, vingiuotas jo gatves, pakalnėje tviskantį Masčio ežerą ir mūsų nuotaiką. O ją dar daugiau pakėlė Danutės Matiukienės siūlymas aplankyti Vilniaus kalvą, ant kurios stovi Švč. Mergelės Marijos ėmimo į dangų bažnyčia, telšiškių vadinama mažoji Telšių bažnytėlė (Danutė specialiai prieš susitikimą važiavo į Telšius, kad apžiūrėtų galimai lankysimas vietas). Esame dėkingi jai už šią idėją, nes visus nustebino ir sužavėjo neįprasta šventoriaus aplinka, bažnyčios altoriai ir pati vieta, iš kurios atsiveria pasakiški vaizdai į Masčio ežerą. 

         Parapijai vadovauja prelatas Juozas Šiurys, kurį 2012 m. parapijos klebonu paskyrė Telšių vyskupas Jonas Boruta. Klebonas, sutelkęs bendruomenės pastangas, nuveikė didžiulius bažnyčios atnaujinimo darbus.  Buvo iš ąžuolo pagamintos ir pakeistos visos bažnyčios durys, perstatytas choro balkonas,   paklotos naujos šildomos,  dengtos bažnyčios grindys su iškylančiu katafeliu, restauruoti bažnyčios altoriai, langų vitražai, pagamintas naujas Švč. M. Marijos Ėmimo į dangų vitražas ir padaryta daugybė kitų darbų. Pripažinome, kad ši bažnyčia – viena iš gražiausių Lietuvoje ir išskirtinė, kaip ir visas Telšių miestas.

          …Kitą dieną Telšių  vyskupo V.Borisevičiaus kunigų seminarijoje ir Šv. Antano Paduviečio katedroje vykusiame susitikime, klebonas, prelatas Juozas Šiurys, sužinojęs apie mūsų apsilankymą mažojoje bažnytėlėje, nustebino klausimu: “Kodėl neužėjot pas mane, aš gyvenu vos už dviejų namų…”

O susitikime be Juozo Šiurio, kuris yra ir Telšių vyskupijos tribunolo oficiolas, dalyvavo generalvikaras Vilius Viktoravičius, kunigų seminarijos rektorius Jonas Ačas, Telšių vyskupijos tribunolo viceoficiolas, Tauragės Švč. Trejybės parapijos klebonas Marius Venskus.

          Seminarijos rektorius papasakojo apie studijų tvarką, apgailestavo, kad per mažai jaunuolių apsisprendžia tapti kunigais. Diskusijose su dvasininkų bendruomenės nariais paaiškėjo Bažnyčios teismo (tribunolo) ypatumai, išryškėjo ne tik kanonų ir civilinės teisės skirtumai, bet ir panašumai.

Viceoficiolas Marius Venskus papasakojo, kad Telšių vyskupijos tribunolui daugiausia tenka nagrinėti bylų dėl santuokų negaliojimo. Bažnytiniam teismui yra svarbi asmens krikšto vieta, nes pagal ją nustatoma, kuriai parapijai jis priklauso ir į kokį tribunolą turėtų kreiptis. Nors Tribunole  bylas nagrinėja trijų teisėjų kolegija, tai- pirmosios instancijos teismas. Jo sprendimus tvirtina vyskupas, kuriam galima apskųsti tribunolo sprendimą ir kuris gali pakeisti priimtą teisėjų sprendimą arba paprašyti jį papildyti, o vyskupo sprendimą galima apskųsti Romos Rota Romana teismui.

Į Bažnyčios teismą dėl santuokos pripažinimo negaliojančia sutuoktiniai gali kreiptis tik po skyrybų bylos išnagrinėjimo apylinkės teisme. Bendrosios kompetencijos teismas  skyrybų byloje sprendžia ir socialinius klausimus – turto padalijimo, vaikų gyvenamosios vietos, jų išlaikymo ir t.t. Bažnyčios teismas  nagrinėja tik dvasinę pusę. Santuoka gali būti pripažinta negaliojančia dėl daugelio kanonuose nustatytų priežasčių: pvz.:paaiškėjus, kad nėra krikšto,  sutuoktinius sieja giminystės ryšys, ar nustatoma bažnytinė sankcija, ar netinkama santuokos sudarymo forma. Po skyrybų proceso Bažnyčios teisme, kuris trunka apie pusmetį, santuoka pripažįstama negaliojančia nuo jos sudarymo momento, o ne nuo sprendimo priėmimo.  Asmeniui yra pranešama tik sprendimo rezoliucinė dalis- kad asmuo daugiau nebesaistomas bažnyčioje duotų santuokos sakramento įžadų. Po tokio sprendimo jis gali sudaryti kitą bažnytinę santuoką.

          Tribunolas nagrinėja ir kito pobūdžio bylas: dėl kunigų perkėlimo, jų tarpusavio konfliktų, drausmės, nesutarimų ar bendruomenės nusiskundimų. Bažnytinis teismas nenagrinėja anoniminių skundų. Generalvikaro Viliaus Viktoravičiaus paaiškinimu, asmuo, kuris savęs neįvardija, neprisiima atsakomybės už savo žodžius.  Kaip ir bendrosios kompetencijos, taip ir Bažnytiniam teismui asmenų skundai turi būti pateikti raštu. Į juos visuomet yra reaguojama – bandoma išspręsti susidariusią situaciją, patikrinti suteiktą informaciją,išsiaiškinti visasa plinkybes bei priimti tinkamiausią sprendimą.  Mums irgi rūpėjo išsiaiškinti kuo daugiau aplinkybių…

             Klausimai... Atsakymai... Nuomonės... Intelektualus humoras…

Kunigas Marius Venskus   pasirašo Liudviko Myško, kuris domisi visomis pasaulio istorijomis, Kanonų teisės kodekse.


 

      Į šį susitikimą atvykome tiesiai po apsilankymo (Jono Prapiesčio siūlymu)  Rainių žudynių vietoje ir kančios koplyčioje. Sunku buvo atsitokėti nuo aplankytos siaubo vietos.

 Rainiai. Tamsus eglių jaunuolynas ošė drėgnu šiurpu. Dvasinis šaltis spaudė mūsų širdis. Nedrįsome prisėsti, Pagarbą išėjusiems atidavėme tyliai stovėdami.  Ne, neišėjusiems, bet   žiauriai išniekintiems ir išvarytiems. Nebylūs atėjome į koplyčią.

Balta spalva. Baltos sienos.Balti net vitražai.  Ant balto fono raudoni kraujo lašai ir Jėzaus kančios įrankiai – vinys, replės, erškėčių vainikas.  Balto marmuro kryžius. Koplyčios požemyje ir bokšto skliautuose šmėžuoja neviltis.  Nuo pamatytų vaizdų, nuotraukų, pagaugais ėjo oda, ne vienas ir ašarą braukėm.

Išėjome, išsinešdami abejonę, ar tai nepasikartos. Juk Ukrainoje… O mes taip arti…

 …Bet grįžkime į susitikimą. Ant Insulos kalvos. Pirmojo Telšių vyskupo Justino Staugaičio žodžiais – salos, “kurioje kaip švyturys iškilusi Telšių vyskupijos katedra”. Kur duris mums atvėrė, šiltai pasisveikino ir rankos mostu pakvietė apsilankyti generalvikaras Vilius Viktoravičius. Kur šiluma. Sielos ramybė. Kvepianti arbata su meduoliais. Tarytum ilgai lauktiems svečiams. Ypatingai jaukus ir šiltas bendravimas.

Kur pabuvojome tartum po angelo sparnu…  


 Senamiestyje ant ežero kranto

Ruošdamiesi į Telšius, žinoma, pažintį pradėjome nuo Vikipedijos.

Skaitome: Telšē - Žemaitėjės suostėnė,

Geuograpėjė: Miesta pėitūs liolioun ežers Mastis.

Istuorėjė: Palē legėnda - Telšius ikūrė mėlžėns Džiogs.

Švėitėma ė muokīmuosė īstaigas... Vėdorėnės muokīklas…

Garsė Telšiū prietelē...

 

Sunkiai suregzdami tartum ir lietuvišką tekstą, nepretenduodami į garsius Telšių prietelius, tik nuoširdžiai besidominčius Žemaitijos sostine svečius, paprašėme teisėjos Juditos surasti mums žemaitišką gidą su sąlyga, kad apsieisime be peršnekėtojo (vertėjo).

Sutarėme. Atvirai kalbant, tai Juditos dėka mes per trumpą laiką aplankėme svarbiausias Telšių vietas, pajautėme tikrą žemaičių nuoširdumą, gerumą, svetingumą ir  abiejų Staševičių pastangomis buvome priimti kaip nors ir negarsūs, bet svarbūs Telšių prieteliai. 

Rugsėjo 14 diena. 14 valanda. 14 minučių (apytikriai). 

Prie vieno iš gražiausių Telšių senamiesčio pastatų, buvusios miesto mėsos svarstyklinės (Jutkos), šiuo metu - turizmo informacijos centro, mūsų jau laukė ne paprastas gidas, bet Žemaičių kultūros draugijos Telšių pavieto pirmininkas, Andrius Dacius.

Prisistatė jis paprastai: Andrius.

Ir prasidėjo kelionė po septynių kalvų miestą (Telšē stūksa ont 7 kalnū. Ėiškouk Wikipėdėjė).Andrius iš karto mus įspėjo, kad ekskursijos nebus – bus pasivaikščiojimas po Telšius. Nebus daug datų ar pavardžių, nes kai žmonės atvažiuoja trumpam, reikia viską parodyti linksmai, su legendomis, kadangi to pasivaikščiojimo metu pasakius penkias pavardes ir po dviejų valandų   paklausus, iš viso būrio atsimena geriausiu atveju dvi pavardes ir vieną vardą. Ir čia pat papasakojo: “Atvažiavo į Telšius graži pagyvenusi kompanija — šviesūs ir labai linksmi žmonės. Kad jie geriau įsimintų Telšių pirmojo paminėjimo rašytiniuose šaltiniuose datą, 1950-uosius metus,   priminiau, jog 1452 metais gimė Leonardas da Vinčis. Ir ką jūs manote — įpusėjus ekskursijai, prie manęs priėjo mielas senolis, kuris atsargiai paklausė, ar ir Leonardas da Vinčis buvo telšiškis”.

…Dievaži, tai buvome ne mes!!!

O mus stebino Telšių mažosios architektūros objektų gausa. Sustojome prie “Žemaitijos gaublio”, gėrėme vandenį iš garsaus veikiančio tyro vandens šulinio ir kavinėje, kur Kipras Petrauskas kadaise, kai atvažiuodavo į Telšius, paragaudavo taurelę Kaune pagaminto krupniko, pasielgėme taip pat. Andriaus lydimi, nuėjome iki Insulos kalvos pro Žemaičių žemės sieną su meninėmis plokštėmis, kuriose įamžinti svarbiausi Žemaitijos įvykiai. Sužinojome, kad pasaulyje yra tik dvi sienos: Didžioji kinų ir Didžioji žemaičių…Kad Žemaitijoje – Telšiai, tolygu kaip Italijoje - Roma. Abu miestai stovi ant septynių kalvų. Romos simbolis – vilkė, o Telšių – meška. 

Supratome: Telšiai - išskirtinis miestas, kuriame gyvena išskirtiniai žmonės, ir vienas jų - Andrius Dacius, - ne tik puikus savo krašto žinovas ir didelis patriotas, bet ir kolekcininkas. Savo tėvų namuose radęs senovines svarstykles, jis visam gyvenimui užsikrėtė šių kolekcionavimu. Dalis kolekcijos yra eksponuojama šalia Žemaitijos turizmo informacijos centro esančioje prieskonių parduotuvėje. Andrius pasakojo, kad kartą svarstyklių parodą pristatant Plateliuose priėjęs vienas vyriškis ir paprašęs  luktelėti, kol jis iki namų nuvažiuosiąs ir tuoj sugrįšiąs. Iš ten vyriškis grįžęs su mažu svareliu nuo svarstyklių ir Andriui padovanojęs, dėkodamas, jog sužinojo, kas yr tas daiktas, nes apie ketvirtį amžiaus manęs, jog tai - senas antspaudas.

Svarstyklės…Kadaise svėrusios akmenis, balansinės svarstyklės tapo Teisingumo deivės Temidės simboliu. Kaip simboliška, kad jas kolekcionuoja toks žmogus kaip Andrius Dacius. Gal todėl su juo bendrauti galėjome taip šiltai ir betarpiškai, kad esame iš Temidės klubo? (juokelis). Bet tikra tiesa, kad kai Andrius eina su būreliu ekskursantų per miestą, iš tolo girdisi jo žemaitiška šneka, iš pravažiuojančių automobilių moja ne tik moterys, praeinantieji telšiškiai palydi šypsenomis, pasisveikinimo šūksniais ar rankos paspaudimais, o jo vedami svečiai nepaliauja juoktis…Po kelionės vienbalsiai nutarėme, kad tokio turiningo, prasmingo, žaismingo, linksmo pasivaikščiojimo nesame turėję.

Būtume dar vaikščioję ir vaikščioję…Bet reikėjo skubėti į Senamiesčio kavinę, kurioje laukė Vaiva su paruoštais žemaitiškais valgiais. Rodės, jau buvome apsipratę su telšiškių šnekta.  Žinojome, ką reiškia cibulynė, šiupinys, kastinis. Bet kai pasipylė žodžiai: šmakals, patarmasas, spirgynė, kanapynė ir reikėjo paaiškinti “kon tas znočij”, egzamino būtume neišlaikę. Visa laimė, kad tai tebuvo tik žaidimas.  O Vaiva vaišino ir cibulyne, ir kastiniu su šutbulvėmis, ir spirgyne… Bet “mondriausiai”atrodė šiupinys su kiaulės uodega, nes iš tos košės atsikišęs styrojo labai juokingas daiktas. Betgi vakaras buvo skirtas ne tik tam, kad priėstume (žemaičiai ne valgo o ėda –“jied”).   Taigi, susirinkome ne vien “jiesti ar plempti”. Turėjome ir kitų planų.

Visada smagu kai į kompaniją įsilieja jaunimas. Mūsų jaunimas – nuo 65-erių (neskaitant antrųjų pusių – “padėjėjų su patariamojo balso teise”, kurių amžius neskelbiamas). Tą vakarą į klubą buvo priimtas buvęs Molėtų rūmų teisėjas Liudvikas Myško, o  “padėjėjų”gretas papildė jo antroji pusė Danutė.

Vakarėlis buvo linksmas. Klausantis žemaitiškų pasakojimų, bandant žemaitėška pageidouti ar nusigeidouti, pastrakaliouti ėr rokouteis žemaitėška laikas praskriejo nepastebimai. Tik išėję į rugsėjo naktį pajutome lengvą nuovargį, todėl nudžiugino gatvėje laukiantis Juditos ir Jurgio parūpintas autobusas. Juk daliai dalyvių nakvoti ir pusryčiauti juokaujant su generalvikaru Viliumi Viktoravičiumi bei kitais teologais ir seminaristais teko neįprastoje eiliniam turistui vietoje - vyskupijos kurijoje. O vyskupijos rūmai stovi ant pačios aukščiausios -  Insulos kalvos…

Ant tos pačios kalvos šių metų vasarą atidarytas ir restoranas “Abatija”, kuriame  pietavome prieš išvykstant namo.

Kai išvykoje dalyvauja Čirvinskai – žinok, kad gardžiuosiesi Saulės Čirvinskienės kulinariniais šedevrais. Taip ji buvo pasiruošusi ir šį kartą. Saulytė atvežė didžiulį pyragą (kad niekam nepritrūktų) ir per pietus padavė restorano padavėjoms,  paprašiusi visiems padalinti prie kavos. Bet šios…užmiršo. Išvykstant jau kieme pasivijusios padavė padėklą vienai iš  “padėjėjų” Daivai. O kur jį dėti, kai beveik visi jau išsiskirstė, išlėkė, norėdami apžiūrėti Žemaitijos kaimo ekspoziciją?  Besitariant, netoliese išgirdome garsų juoką.

Kas gi ten? Ogi į Katedros aikštę atėjo gidas Andrius Dacius su ekskursantų grupe. Daiva staigiai sumojo Saulės pyragu pavaišinti Andrių. O kaipgi jį apspitę keliautojai? Žinoma, pyragas buvo pasiūlytas ir jiems.  Padėklas ištuštėjo žaibiškai.

Jau mums važiuojant į Žemaitijos kaimo muziejų paaiškėjo, kad ekskursantai - Vilniaus Užupio gimnazijos ketvirtokai…Kokia buvo Daivutės širdgrauža! Juk toje gimnazijoje mokytojauja jos sūnus Jonas, o ji net neperdavė linkėjimų!

Tiktai naujienos sklinda nežinomais keliais.

Kitą rytą Užupio gimnazijos mokytojų kambary jau žinojo, kas ta pyragų dalintoja. Buvo smagaus juoko. Paaiškėjo, kad gimnazistams kliuvo ne tik nuostabi ekskursija, bet ir skanus prizas.

Juk ne visi į Telšius atvykę ekskursantai vaišinami pyragais…

O dar po savaitės šį linksmą nuotykį jau aptarinėjo ISM Vadybos ir ekonomikos universitete.

Taip dar kartą pasitvirtino posakis, kad Lietuva maža. Bet nuoširdi. Tik buvo ne taip, kaip vaikiškoje dainelėje – saulė virė, saulė virė, mėnesėlis kepė. Šįkart (ir tikimės – ne paskutinį) kepė Saulė.

Pagal visiems žinomą tiesą: “Žmogus planuoja, o Dievas juokiasi” neretai nutinka kiekvienam. Taip šį kartą įvyko ir Teresėlei Kazlauskienei, kuri nuo pirmo idėjos aplankyti Telšius paskelbimo beveik iki išvykimo dienos daugiau nei kiti džiaugėsi kelione. Nes ji - tikra telšietė, gimusi ir augusi šiame mieste, ankstyvos jaunystės laikais dažiusi vyskupijos sienas (maliavuojusi), nepamiršusi rokouteis žemaitėška. Ir še tau – rimtų rimčiausia kliūtis (neskelbsime). Tad, kad pajustų bent maža dalele dalyvaujanti, atsiuntė laišką su vaikystėje išmoktu eilėraščiu

API BABA.  

PAS MUMIS BOVA SENA BABA.

ANA DIDELE NELABA.

BABA TIN INOVAVA,

KOR VOŠKELE ŠEINĄ GAVA.

BABAS VOŠKA IŠSIGANE,

KOR BEŠOKTI NEBIŠMANE.

BABA VOŠKĄ SUPUNČIAVA KAIRE KOJI, DEŠINIOJI, 

BABAS VOŠKA PONTĮ TRAUKI, BABA SMARKIA GVALTAS ŠAUKI.

VOŠKA PONTĮ NUTRAUKUSI ER Į MEŠKA IŠBIEGUSI.

BABA VOŠKOS NEPARGINS PAKOL VARDĄ NEPRAMINS.

BABA SAVOJE VOŠKELĘ PRAMINE   BALTAKELE.

BABA VUOŠKĄ PARSIVARE,Į TVARTIELĮ UŽSIDARE.

BABA VUOŠKĄ PAMELŽUSI, ELGĄ S0RĮ SULEIJUSI.

BABA SŪRĮ VARPE, PAVADINO MARTE.

MARTI SŪRĮ KONDA,BABA DŽIUGT Į SPRONDĄ:

OI TU MARTIKON DARA, DĖLKO SŪRĮ SUJIEDEE! 

O gyvas vuoškeles galėjom paglostyti Žemaičių kaimo muziejuje.

Šis muziejus yra tarsi Lietuvos liaudies buities muziejaus atspindys ir savo dydžiu bei eksponatų gausa nusileidžiantis tik Rumšiškėms. Vaikštai po kaimą ir tarsi susitinki neturtingą bėdulį, kuris turi tiktai trobelę, tvartelį su keliomis vištomis ir jau apdainuotą vuoškelę. Žengi per gal dvylikos vaikų numintą slenkstį ir tarsi girdi poetą Vienažindį, klausiantį Dievulio: ar priimsi”biedną mane vargdienį, nabagą žmogelį? Mane menką dulkę…saujelę dūmo?”

Jau daug linksmesnė vidutinio valstiečio sodyba, kurioje yra gyvenamasis namas, svirnas, jauja ir tvartas. Kažkas iš mūsiškių, pamatęs kamaroje pastatytą geldą, pajuokauja:” Tai vidutinioko vonia”. Kilo klausimas: kodėl šioje sodyboje nėra pirties. Istorikai skelbia, jog pasiturinčio valstiečio ūkyje buvo pirtelė: “Ne ką didesnės  buvo Žemaitijoje gyvenusių Tomulio Mykolaičio ir Motiejaus Vilkio sodybos. Abu jie buvo bajoro Adomo Bilevičiaus Rubežaičių dvaro valstiečiai. 1586 m. duomenimis, Tomulis gyveno vadinamajame nume – name be langų, kurio kitame gale greičiausiai buvo laikomi gyvuliai. Šalia šio namo buvo klėtis, pirtelė ir jauja” (istorikė dr.N.Dambrauskaitė). Tiesa paaiškėjo savaime:  tų laikų vidutinio žemaičių valstiečio pirčių nebelikę.

Atsirado proga pajuokauti, jog žemaičiai tokie “kieti” iki dabar yra todėl, jog užsigrūdino žiemą prausdamiesi sniegu, vasarą taškydamiesi upėse ir upeliuose. Gi moterys, Joninių naktį pasivoliojusios rasotose pievose, o tos, kurios bjauresnio būdo, ant šluotų dar ir nulėkusios į raganų susirinkimą ant Rambyno kalno, žinojo paslaptis kaip išlikti  tvirtomis.

Iš skirtingų Žemaitijos vietų atvežti pastatai: gyvenamasis namas, svirnas, jauja, tvartas, kiaulininkas, žardinė ir pirtis reprezentuoja stambaus ūkininko sodybą. Tokio, kuris ne tik pats plėšosi prie darbų, bet uja tarnaujančius bernus ir mergas. Ir nesibodi ginčų dėl kailiniuoto šeško, vagiančio kiaušinius, kai piemenukas rėžia jam į akis:”Daržinė ne mano, bet šeškas mano”.

 Oi, žemaičio sodyboje daržinės nėra! Atsiprašom.

Neišsiaiškinome, ar Žemaičių kaimo muziejuje šeškų yra, bet pamatėme, jog čia yra įkurti ne tik trys autentiški sodybų ansambliai, bet ir alūnas, kalvė, net kapinaitės. Sužinojome, kad muziejuje yra auginamos tradicinės Žemaitijos kaimui būdingos augalinės kultūros (derlius jau buvo nuimtas), bet matėme, kad pievose ganėsi avys su jarates (ėriukais), cėbės (ožkos), klietkuose (narvuose) strakaliava kralika (triušiai). 

Paaiškėjus, jog čia kasmet vyksta užgavėnės, naktišokiai, klojimo teatrai ir kiti su etnine kultūra susiję ir jau tradiciniais tapę, muziejaus renginiai, išvykdami pažadėjome, kad apsirūpinę ličynomis (kaukėmis) atvažiuosime švęsti Užgavėnių.

Po kelionės į Telšius jau praėjo daugiau kaip pora mėnesių. Bet iki šiol tarpusavio telefoniniuose pokalbiuose vis dar bandome suslebizuoti žemaitiškus žodžius ar net posakius, siuntinėjame nuotraukas, kuriomis jau ne vienerius metus po kiekvienos kelionės pasirūpina Zigmas Micevičius. Tai jo dėka kaskart papildome puslapio galeriją.

Gaila, bet šį kartą Žemaitijos kaimo vaizdų nebus. Mat Micevičiai išvyko anksčiau, nes Vidutė turėjo suspėti į renginį “Šoka visa Lietuva”.  Jau aštuoneri metai ji - Raseinių kultūros centro  liaudies šokių kolektyvo šokėja.  

Išvykome.

Bet tikimės apsilankyti dar ne kartą, nes dėdlē poiki ta Žemaitėjės suostėnė. 

Nuoširdžiai -  Rima(ntė)